Järjestä oma teemakävely asuinalueellasi!

Järjestä oma teemakävely asuinalueellasi!

Yhteiset kävelylenkit ja -retket ovat mukava tapa toimia yhdessä omalla asuinalueella. Niiden avulla voi tutustua uusiin asukkaisiin, omaan asuinalueeseen ja sen tarjoamiin palveluihin. Yhteiset kävelyt ovat hyvä tapa toivottaa uudet asukkaat tervetulleiksi asuinalueelle! Kävelyjä voi järjestää esim. alueen asukas- tai kyläyhdistys tai vaikkapa taloyhtiön asukasaktiivit.

Mitäpä jos järjestäisitte asuinalueellanne yhteisen kävelyretken uuden vuoden kunniaksi? Vinkkejä kävelyjen järjestämiseen ja tietoa kävelystä löydät Kävellään! -kampanjan sivulta.

Japattaja-tiimissa aloittaa uusi jäsen

Japattaja-tiimissa aloittaa uusi jäsen

 

JAPA:n toiminnanjohtaja Anna Sarkkisen opintovapaan sijaiseksi on valittu Minna Kankainen. Minna on jo aloittanut työt JAPA:n tiimissä osa-aikaisesti ja tutustuu toimintaan Annan rinnalla loppuvuoden ajan. Vuoden 2022 alussa Minna siirtyy kokoaikaisesti JAPA:n toiminnanjohtajan sijaiseksi.

Minnalla on pitkä kokemus erilaisten yhdistysten toiminnanjohtajuudesta ja ympäristöasiat ovat olleet aina lähellä sydäntä. Parhaillaan hän opiskelee luonto- ja ympäristöneuvojaksi.

”JAPA on hieno suunnannäyttäjä ja uranuurtaja kestävän kehityksen saralla ja on tosi hienoa päästä mukaan JAPA:n toimintaan. JAPA-tiimissä on todella paljon osaamista ja tietoa. Uskon, että voin tuoda mukanani uusia näkemyksiä ja ideoita sekä monipuolista yhdistystoiminnan osaamistani. Minulle on tärkeää, että voin työssäni edistää merkityksellisiä asioita ja tehdä omien arvojeni mukaista työtä. #japatapaduunata tuntuu heti omalta jutulta”, Minna iloitsee.

”On hienoa saada jatkajaksi rautainen ammattilainen, joka lisäksi jakaa tiimiämme yhdistävän intohimon asukaslähtöisen kestävän elämäntavan edistämiseen”, Anna jatkaa.  ”Minnan tuomat uudet näkökulmat yhdistettynä JAPA:n vankkaan pohjaan pitävät yhdistyksen toimialansa edelläkävijänä ja suunnannäyttäjänä. JAPA katsoo rohkeana tulevaisuuteen.”

Minnan saa kiinni loppuvuoden aikana sähköpostilla minna.kankainen@japary.fi. Vuoden alussa Annan puhelinnumero siirtyy Minnan käyttöön.

minna ja anna
Blogi: Tapahtumakoordinaattori Mariia Niemi Kävellään! -kampanjan ytimessä

Blogi: Tapahtumakoordinaattori Mariia Niemi Kävellään! -kampanjan ytimessä

Kävellään! – kampanja syntyi tarpeesta kannustaa ihmisiä kävelemään arkimatkat. Keskimäärin suomalainen valitsee auton lyhyille, alle 3 kilometrin matkoille. Kesän ja syksyn aikana pilotoin kävelyyn kannustavan kampanja Kypärämäki-Köhniö-Kortemäki asuinalueelle. Kampanja pyrittiin luomaan toimintamalliksi, joka on jatkossa monistettavissa myös muille alueille.                          

Kävellään! -kampanja alkoi osaltani toukokuun alussa, kun aloitin tapahtumakoordinaattorina Jyväskylän kestävän kehityksen yhdistyksessä JAPAssa. Nopeasti huomasin, kuinka yhdistyksen toiminta tuki samoja arvoja kuin omassa elämässäni. Koin innostusta tulevasta projektista koskien arkiliikkumista ja innostus herätti minussa luovuutta lähteä työstämään kävelyteemaisia kokonaisuuksia.

Kävellään! -kampanjan suunnittelu starttasi tutustumalla aiemmin toteutuneisiin viisaan liikkumisen projekteihin. Minulle annettiin heti alussa vapaat kädet ideoimisessa ja päätehtäväni oli ohjata kävelyteemaista projektia tapahtumakoordinaattorina.

Suunnitteluprosessi eteni hyvin, tiiviin yhteistyön kukkiessa pilottialueen Kypärämäki-Köhniö-Kortemäki asukasyhdistyksen kanssa. Kesän edetessä keräsin suunnitteluryhmään lisää alueen paikallisia toimijoita. Asukasyhdistyksen lisäksi kampanjaan lähti innokkaasti mukaan Köhniö-Kypärämäen Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistys.

Teemakävelyitä ja tapahtumia

Aluksi lähdin kartoittamaan kohdealuetta ja sen erilaisia kävelyreittejä. Yhteisvoimin kävimme kartoittamassa MLL:n paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Anna Sorkon ja varapuheenjohtaja Sanna Veteläisen kanssa erilaisia kävelypolkuja. Kokoustimme ja ideoimme viikoittain, välillä kasvotusten mutta eniten etäyhteyksien välityksellä.

MLL:n paikallisyhdistys ylläpitää alueella ilmaista perhekahvilatoimintaa. Tämän toiminnan ympärille kehitimme vaunuttelukävelyn kampanjan nimissä. Muita teemakävelyitä kehitimme uusille asukkaille sekä lapsiperheille. Pop up -kävelyitä oli yhteensä kolme, sisältäen kaikki erilaiset kävelyreitit.

Nuori nainen katsoo kameraan, taustalla syksyinen järvimaisema.

Kävellään! -kampanjassa pop up kävelyiden rinnalla tapahtui paljon muutakin. Euroopan laajuisella Liikkujan viikolla toteutimme sisältöä sosiaaliseen mediaan päivittäin ja järjestimme erilaisia tempauksia, kuten esimerkiksi Kävelijän aamupalan yhteistyössä Liikenneturvan kanssa. Tapahtumassa oli tarjolla aamupalaa, heijastimia ja tietoa kävelijän liikennesäännöistä sekä ajankohtaisista hankkeista. Lisäksi osallistuimme Huhtasuon Eloiloihin sekä Mataran markkinoille.

Markkinoin aktiivisesti kävelyteemaisista aiheista joka tiistai. Instagram ja Facebook täyttyi kävelijöille suunnatusta informaatiosta kantaen nimeä Tiistaitärppi. Toteutin myös erilaisia kävelykyselyitä ja liikkumisaiheisia haastatteluja. Oli hienoa kuulla Jyväskylän asukkaiden liikkumismuodoista ja siitä että kaupunkimme on oiva kävelykaupunki, koska palvelut ovat lyhyiden matkojen päässä. Näistä aiheista pääsin myös puhumaan Radio Keskisuomalaisen suoraan aamulähetykseen.

Kuvassa kaksi Kävellään!-kampanjan esitettä.

Roolissani tapahtumakoordinaattorina pääsin hanketyöskentelyn ytimeen ja omaksuin työhön kuuluvat osa-alueet, esimerkiksi markkinoinnin ja ohjaamisen kannalta. Sain toimia omalla tavallani ja onnistuin tekemään suunnitellut tehtävät hyvin. Työtehtäviini kuului luonnollisesti myös paljon organisointia ja johtamista, jota en ollut tehnyt näin vastuullisessa tehtävässä ennen. Pääsin myös hyödyntämään omia taitojani kulttuurituottajaopiskelijana ja käyttämään omaa luovuuttani, esimerkiksi tekemällä verkkosivuille kuvitukset pop up -kävelyiden kartoista.

Haluan kiittää jokaista, joka työskenteli kanssani Kävellään! -kampanjan kanssa, niin yhteistyökumppaneita sekä Japan kaikkia kannustavia työntekijöitä. Mukavia kävelyhetkiä!

Kävellään! -kampanja

Kulje viisaasti -logo

Tiedote 9.9.2021: Liikkujan viikolla tutustutaan lähiympäristöön kävellen ja pyöräillen Jyväskylässä

Tiedote 9.9.2021: Liikkujan viikolla tutustutaan lähiympäristöön kävellen ja pyöräillen Jyväskylässä

Eurooppalaista Liikkujan viikkoa vietetään vuosittain syyskuussa, 16.–22.9. Viikolla kannustetaan ihmisiä pohtimaan omia, arkisia liikkumisvalintoja ja niiden vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan. Teemaviikko tarjoaa jälleen hienon kattauksen tekemistä ja kokemista arkiliikkujille Jyväskylässä.

JAPA ry:n Kävellään! -kampanja järjestää syksyn aikana kaikkiaan kolme teemoitettua pop-up kävelyä Köhniö-Kypärämäki alueella. Kävelyistä kaksi on Liikkujan viikolla: perjantaina 17. ja tiistaina 21.9., kolmas kävely järjestetään lauantaina 2.10. Kävelyt ovat maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia.

Perjantaina 17.9. klo 7-9 Liikenneturva ja JAPA ry tarjoavat kävelijöille pientä aamupalaa Kävelijän aamu -tapahtumassa Matarankadun ja Rusokinkadun risteyksessä. Lisäksi jaossa on heijastimia, tietoa turvallisesta liikkumisesta sekä hyvää tunnelmaa! Aamupalaa ja heijastimia on tarjolla niin kauan kuin niitä riittää.  

Liikkujan viikolla ei unohdeta myöskään esittävää taidetta, sillä Kävellään! -kampanja tarjoaa Teatterikoneesta tututun Aaro Vuotilan esittämän Metsälaulukävelyn maanantaina 20.9. klo 17 alkaen. Metsälaulukävelyssä Vuotila kuljettaa yleisöä metsäpoluilla ja laulut, joita pysähdytään kuuntelemaan, pohjautuvat suomalaiseen metsämytologiaan. Esitykseen otetaan 20 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Liikkujan viikon päättää Auton vapaapäivä keskiviikkona 22.9., jolloin suunnataan lähipyöräretkelle. Ohjattu Uutta ja Wanhaa Tikkakoski -pyöräretki johdattelee retkeläiset Jyväskylän keskustasta, Puuppolan maalaisidyllin kautta Autiokankaalle ja Tikkakoskelle.

Liikkujan viikon tarkempi ohjelma löytyy täältä.

Kävellään! -kampanja kannustaa asukkaita arkiliikuntaan

Kävellään! -kampanja kannustaa jyväskyläläisiä kävelemään lyhyet, alle kolmen kilometrin matkat. Kampanjan avulla halutaan tuoda esiin arkiliikkumisen ilmasto- ja terveysvaikutuksia.

– Lihasvoimin tapahtuva liikkuminen on vähentynyt ja autoilun osuus kasvanut lyhyilläkin matkoilla. Tämä on ongelmallista toisaalta terveytemme ja toisaalta ilmastonmuutoksen kannalta. Kävelyä edistämällä voidaan samalla kertaa vaikuttaa sekä liikennepäästöjen että liian vähäisen liikkumisen tuomiin haasteisiin, sanoo Kävellään! -kampanjan tapahtumakoordinaattori Mariia Niemi.

Kampanja herättelee asukkaita pohtimaan omaa liikkumistaan ja ohjaa asukkaita erilaisille kävelyreiteille omilla asuinalueillaan. Kampanjan aikana kartoitetaan helppoja ja käteviä kävelyreittejä, joita asukaat voivat hyödyntää omassa arjessaan. Kampanja pilotoidaan Kypärämäki-Köhniö-Kortemäki -asuinalueilla yhteistyössä asukasyhdistyksen ja MLL:n Köhniö-Kypärämäki paikallisyhdistyksen kanssa.

– Järjestämme syksyn aikana kolme ohjattua ja kaikille avointa pop-up kävelyä, joiden reitit on suunniteltu erilaisten teemojen mukaan. Perjantaina 17.9. teemme vaunukävelyn, tiistaina 21.9. tutustumme palveluihin ja lauantaina 2.10. lasten leikkipaikkoihin ja oikopolkuihin, Niemi kertoo.

Kävellään! -kampanja on osa Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry:n Viisaasti liikkeellä -hanketta, jota rahoittaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Lisätiedot:

koordinaattori Paula Wilkman, JAPA ry, 0400 361 365, paula.wilkman(at)jyvaskyla.fi

tapahtumakoordinaattori Mariia Niemi, JAPA ry, mariia.niemi(at)japary.fi

Kävellään! -kampanja

Tiedote 8.9.2021: JAPAn juhlavuosi huipentuu synttäreihin 19.9. Könkkölän tilalla

Tiedote 8.9.2021: JAPAn juhlavuosi huipentuu synttäreihin 19.9. Könkkölän tilalla

Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry:llä on meneillään juhlavuosi, sillä yhdistys täyttää 20 vuotta. Pyöreitä juhlitaan sunnuntaina 19.9. klo 10-14 Könkkölän tilan pihapiirissä Jyväskylässä (Vesangantie 37). Juhla on kaikille avoin, koko perheen ulkotapahtuma. Päivän ohjelmassa on sopivasti puheita, mielenkiintoinen ötökkäkoulu, maittava satokauden lounas sekä tutustuminen upeaan Lumo-polkuun.

Juhlaan tulee ilmoittautua sähköisellä lomakkeella viimeistään ma 13.9.2021. Mukaan mahtuu 40 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kestävää elämäntapaa edistämässä

JAPA perustettiin vuonna 2001 asukasyhdistysten toimesta edistämään kestävää elämäntapaa Jyväskylässä. Yhdistyksen toiminta on hyvin monipuolista ja käytännönläheistä ja sitä toteutetaan yhteistyössä monien sidosryhmien, kuten Jyväskylän kaupungin, Mustankorkean, asukas- ja kyläyhdistysten sekä asukkaiden kanssa.

– Toimintamme perusperiaatteena on asukaslähtöisyys, ja useat hankkeemme ovatkin saaneet alkunsa yksittäisten asukkaiden toiveista ja ideoista. Yhdistyksen jäseninä on joukko jyväskyläläisiä asukasyhdistyksiä, mutta toimintaan ovat tervetulleita kaikki jyväskyläläiset, sanoo JAPA ry:n toiminnanjohtaja Anna Sarkkinen.

Vuosien varrella yhdistys on toteuttanut Jyväskylän seudulla lukuisia kestävään kehitykseen liittyviä kampanjoita, hankkeita ja tapahtumia yhteistyössä eri tahojen kanssa. -Esimerkiksi Lastipyörälainaamo on yksi toimintamme näkyvimmistä palveluista, Sarkkinen kertoo.

Keväällä JAPAn ja Jyvässeudun 4H:n nuorten kiertotalousyrittäjyyttä edistävä yhteishanke ReWi Visions valittiin parhaaksi hankkeeksi Euroopan maaseutuverkosto ENRD:n järjestämässä Rural Inspiration Awards -hankekilpailun vihreä tulevaisuus -kategoriassa.

Parhaillaan JAPAlla on käynnissä lähipyöräretkeilyä edistävä Pyöräile kylille -hanke sekä kävelyä kulkutapana edistävä Kävellään! -kampanja, joka on osa laajempaa Viisaasti liikkeellä -hanketta. Lisätietoa JAPAn toiminnasta löytyy yhdistyksen verkkosivuilta osoitteesta www.japary.fi.

Lisätiedot:

koordinaattori Paula Wilkman, JAPA ry, 0400 361 365, paula.wilkman(at)jyvaskyla.fi