Tiedote: Lastipyörälainaamon pyörillä ajettu viisi kertaa Suomen ympäri, kesällä juhlitaan viisivuotissynttäreitä

Lastipyörälainaamo on avoinna jälleen kesäkuun alusta alkaen. Meneillään on juhlavuosi, sillä lainaamo täyttää kesäkuussa viisi vuotta. –Kiitos kaikille lainaajille näistä menneistä viidestä vuodesta sekä tulevista. Lainaamon pyörillä on nyt ajettu yhteensä yli viisi kertaa Suomen ympäri, hymyilee Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry:n toiminnanjohtaja Anna Sarkkinen.

Lastipyörälainaamo perustettiin JAPA ry:n hanketyönä vuonna 2015 ja se on ollut menestys alusta alkaen. –Lainausaste on ollut koko ajan korkea, noin 90 prosenttia. Lainaamo on ollut mukana niin asiakkaiden arjessa kuin juhlassakin. Pyörillä on muun muassa ajettu kauppaan, töihin ja päiväkotiin, tehty retkiä Jyvässeudulla ja Ahvenanmaalla ja kyyditty hääpareja kirkosta juhlapaikalle, Sarkkinen kertoo.

Kokeilun kautta oman pyörän omistajaksi

Lastipyörälainaamon perusidea on tarjota asukkaille mahdollisuus kokeilla maksutta sähköavusteisia lasti- ja polkupyöriä omassa arjessaan. –Sähköavusteinen pyörä on kallis hankinta. Lainaamon kautta saa kokeiluun esimerkiksi erilaisia laatikkopyöriä ja asiakas voi testata, minkä tyyppinen pyörä sopii parhaiten juuri hänelle, Sarkkinen sanoo. Jyvässeudulta löytyykin monta tyytyväistä kokeilijaa, jotka ovat hankkineet oman lasti- tai sähköpyörän testiajojen jälkeen.

-Kun mietimme oman pyörän hankintaa, Lastipyörälainaamon konsultointi oli erittäin hyvä ratkaisu. Lainaamosta saimme asiantuntijoiden näkemyksen muun muassa pyörien ominaisuuksiin, ajettavuuteen ja huoltoon liittyen. Huippua oli myös päästä testaamaan erilaisia pyöriä! Käynnillä Lastipyörälainaamossa oli suuri merkitys hankintapäätöksen vauhdittumisessa, sillä se sai miettimään vielä enemmän juuri meidän perheelle sopivaa ratkaisua ja antoi ihan konkreettisia vinkkejä, kuinka asian kanssa kannattaisi edetä, kertoo lainaamon asiakas Eeva Multasuo, jonka viisihenkiseen pikkulapsiperheeseen hankittiin koeajojen jälkeen sähköpyörä ja peräkärry helpottamaan arjen pyörittämistä.

Lastipyörälainaamossa on maksutta tarjolla sähköavusteisten laatikko- ja polkupyörien lisäksi erikoispyöriä, kuten riksa, tandem sekä tapahtumapyörä. Juhlavuoden kunniaksi kaikkien pyörien laina-aika on yksi viikko koko kesän ajan. Vallitsevan poikkeustilanteen vuoksi peräkärryt eivät ole tänä kesänä lainattavissa.

Lastipyörälainaamo toimii Kansalaistoiminnankeskus Matarassa ja saa rahoituksensa Traficomin liikkumisen ohjauksen valtionavustuksista.

www.japary.fi/lainaamo
koordinaattori Paula Wilkman, JAPA ry, p. 0400 361 365, paula.wilkman(at)jyvaskyla.fi