Tiedote 7.12.2020: Jyvässeudulla perustettu ennätysmäärä kiertotalouteen liittyviä 4H-yrityksiä – kokemukset koottu käsikirjaksi

Jyvässeudun 4H-yrittäjille kiertotalousyrittäjyys on tarjonnut tavan yrittää ja elää omien kestävien arvojen mukaisesti. Uusia kiertotalousteemaisia yrityksiä onkin perustettu tänä vuonna ennätysmäärä, yli 40. Nuoret ovat huomioineet teemaa eri tavoin yrityksissään: tuotteita valmistetaan kierrätys- ja uusiutuvista materiaaleista, on hankittu biokaasuauto asiakaskäyntejä varten ja vaihdettu kertakäyttöisiä tuotteita kestävämpiin ratkaisuihin.

-Kiertotalous on ajattelutapa, jonka avulla luodaan uutta ja kestävämpää tulevaisuutta. Se on konkreettinen keino vastata aikamme globaaliin ilmastonmuutoshaasteeseen, kertoo Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry:n toiminnanjohtaja Anna Sarkkinen.

Nuorten kokemukset kiertotalousyrittäjyydestä on koottu ReWitellen-käsikirjaksi. Se on tarkoitettu kasvatusalan ammattilaisille ja nuorten parissa työskenteleville kiertotalousajattelun edistämiseksi.

–Käsikirjaan on kerätty nuorilta vastauksia muun muassa kysymyksiin, kuinka heidän yrityksensä ovat menestyneet ja kuinka he ovat soveltaneet kiertotaloutta liiketoiminnan kehittämisessä. Käsikirjan tarkoituksena on tukea nuorten yrittäjyyttä myös tulevaisuudessa, linjaa Jyvässeudun 4H-yhdistyksen hankekoordinaattori Pia Kautto.

Nyt perustetut nuorten kiertotalousyritykset ja ReWitellen -käsikirja ovat osa Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry:n ja Jyvässeudun 4H-yhdistyksen yhteistä kansainvälistä ReWi Visions -hanketta. Sen tavoitteena on nuorten tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitojen vahvistaminen kestävän elämäntavan, kiertotalouden ja heidän paikallisyhteisöjensä näkökulmasta.  Hankkeessa vahvistetaan nuorten yrittäjyys- ja työelämätaitoja erilaisilla valmennuksilla. Hanketta rahoittaa Leader JyväsRiihi ry EU:n maaseuturahastosta. ReWi sana tulee englanninkielen sanoista Resource Wisdom, joka tarkoittaa suomeksi resurssiviisautta.

ReWi-valmentaja Pia Kautto pitää puheenvuoron Kiertotalous, nuoret ja työ -seminaarissa 7.12.2020. Hankkeessa toteutetun videosarjan ensimmäinen osa julkaistaan Pian puheenvuoron yhteydessä.

Kiertotalous, nuoret ja työ -seminaarin uutiskirje

hankekoordinaattori Pia Kautto, Jyvässeudun 4H-yhdistys, p. 044 770 8508, jsnuoriso (at) 4h.fi

toiminnanjohtaja Anna Sarkkinen, JAPA ry, p. 040 5938541, etunimi.sukunimi (at) jyvaskyla.fi (tavoitettavissa 8.12. alkaen)

Hankkeen nettisivut:

Jyvässeudun 4H, ReWi Visions -hanke