← Takaisin

Tiedote: Kevätkierrätys raivaa tilaa kirjahyllyyn – kierrätyspuotien avoimet ovet 30.3.

Onko hyllyssäsi liikaa kirjoja, jotka joutaisivat kierrätykseen? Haluaisitko nähdä, miten ne kierrätetään? Kiinnostaako kierrätyskontin läpileikkaus? Tarvitsetko fillarin tai haluaisitko päivittää lajitteluosaamistasi?

Tämä kaikki ja paljon muuta on tarjolla Kevätkierrätyksessä lauantaina 30.3. klo 10-14. Tapahtuma järjestetään yhtä aikaa Sovatek kierrätyskaupassa (Sorastajantie 4) ja Talentti kierrätystavaratalossa (Kankitie 14), joissa molemmissa on avoimet ovet.

Vanhat kirjat kierrätetään eristeeksi

Tapahtuman pääteemana ovat kirjat, joita kerätään molemmissa toimipisteissä niin tapahtuman aikana kuin sen jälkeenkin. Kirjat, jotka eivät mene kaupaksi, toimitetaan Ekovilla Oy:lle eristemateriaaliksi. -Kirja on tehty luettavaksi, mutta kirjoista on tällä hetkellä ylitarjontaa. Moni kirppari ei edes ota kirjoja enää vastaan, koska ne eivät myy. Ekovillan kanssa tehtävä yhteistyö mahdollistaa kirjojen uudelleenkäytön materiaalina, kertoo Sovatek-säätiön tuotantopäällikkö Hannu Hämäläinen.

Kirjoja voi tuoda Sovatek kierrätyskauppaan ja Talentti kierrätystavarataloon tapahtuman aikana ja samalla voi osallistua niiden kierrättämiseen. Tuotavien kirjojen tulee olla puhtaita ja kuivia, sillä homeisia tai likaisia kirjoja ei voi kierrättää.

Mitä kierrätyskontti on syönyt?

Talentti kierrätystavaratalossa pääsee kurkistamaan kierrätyskontin sisään. Kadun varsilla olevat kierrätyskontit on tarkoitettu vaatteille, mutta konteista löytyy niiden lisäksi monenlaista tavaraa leluista astioihin ja risuista roskapusseihin. –Kontteihin voi laittaa puhtaita vaatteita ja muita tekstiilejä suljetuissa muovipusseissa. Jos pussi jää auki, vaatteet likaantuvat ja kastuvat. Tällöin niitä ei voi myydä kirpputorilla eikä kierrättää muuten, kertoo Jyväskylän katulähetyksen kierrätyksen päällikkö Juha Konttinen.

Lisäksi tapahtumassa on muun muassa fillarikirppiksen kesäkauden avajaiset, Mustankorkean jäteneuvontaa sekä kahvitarjoilu. Tapahtuman järjestää Sovatek-säätiö, Jyväskylän katulähetys ja Jyväskylän kestävä kehitys JAPA ry.

tuotantopäällikkö Hannu Hämäläinen, Sovatek-säätiö, (014) 333 7005
kierrätyksen päällikkö Juha Konttinen, Jyväskylän Katulähetys, 040 562 1112